Czym zajmuje się fizjoterapia stomatologiczna?

Fizjoterapia stomatologiczna jest stosunkowo świeżą gałęzią rehabilitacji, zajmuje się badaniem funkcjonalnym oraz terapią tkanek układu stomatognatycznego odpowiedzialnych za żucie, do których zalicza się: mięśnie żucia, stawy skroniowo-żuchwowe oraz układ nerwowy koordynujący ich pracę. Fizjoterapia stomatologiczna stanowi uzupełnienie leczenia stomatologicznego i umożliwia pozbycie się różnego rodzaju dolegliwości związanych z nieprawidłową pracą stawów skroniowo-żuchwowych. Ocenie i leczeniu podlegają także pozostałe mięśnie szyi i głowy, które uczestniczą w żuciu, połykaniu i fonacji oraz kręgosłup czy miednica. Wszystko po to, by zapewnić jak najlepszy efekt rehabilitacji.

Kiedy warto udać się do fizjoterapeuty stomatologicznego?

Bardzo często pacjenci nie zdają sobie sprawy z tego, że ich dolegliwości mogą wynikać z problemów natury stomatologicznej. Jakie są objawy dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego?

– Bóle lub sztywność mięśni okolic szczęki i skroni.
– Napięciowe, migrenowe bóle głowy, najczęściej w okolicy skroni, czoła czy tez potylicy,
– Ograniczona ruchomość stawu skroniowo-żuchwowego – bóle przy przeżuwaniu, „przeskakiwanie” lub trzaski odczuwane w szczęce w trakcie żucia lub szerokiego otwierania ust, problemy z przełykaniem.
– Bóle okolicy ucha, szumy uszne i nawracające stany zapalne ucha.
– Bóle i nadwrażliwość zębów, który może ujawniać się w formie bólu przeniesionego z mięśni żucia.
– Zaburzeniami połykania, odczuciem obcego ciała w gardle czy częstą chrypką
– Bólem za gałką oczną, odczuciem wytrzeszczu oka czy fotofobią, czyli wrażliwością na światło.

Fizjoterapia stomatologiczna – jak może pomóc fizjoterapeuta

Fizjoterapia jest uważana za najlepszą metodę leczenia zachowawczego zaburzeń w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych, ponieważ ma niskie ryzyko powikłań, a także odwracalny charakter wykorzystywanych technik, w odróżnieniu od leczenia ortodontycznego czy chirurgicznego. Możemy wyróżnić trzy główne obszary oddziaływań terapeutycznych zgodnie z podziałem na grupy objawów:

– mięśnie żucia,

– krążek (dysk) stawowy, jako wyraz zaburzeń wewnątrzstawowych,

– staw skroniowo-żuchwowy

Jeśli odczuwasz napięcie na twarzy, w okolicach stawów skroniowo-żuchwowych, ból podczas jedzenia, mówienia, głośnego śmiania się, śpiewania to zapraszam do kontaktu telefonicznego w celu omówienia przebiegu pierwszej wizyty.
Diana Piwkowska – Fizjoterapeutka Stomatologiczna