Fizjoterapia w zaburzeniach stawów skroniowo-żuchwowych.

Zaburzenia stawów skroniowo-żuchwowych

Zaburzenia stawów skroniowo-żuchwowych dotyka około 50% – 70% ogółu populacji na świecie. Schorzenie zazwyczaj nie wykazuje objawów i pacjent nie zdaje sobie sprawy z problemu. Jest tak dopóki nie pojawią się specyficzne dolegliwości bólowe, których nasilenie bywa bardzo uporczywe i trudne do zniesienia.

Stan stawów skroniowo-żuchwowych wpływa na współpracę mięśni głowy i żuchwy z mięśniami dystalnych odcinków ciała mających wpływ na: utrzymanie prawidłowej postawy ciała oraz ogólną sprawność fizyczną. Staw skroniowo-żuchwowy jest połączony z innymi partiami ciała za pomocą powięzi. Zaburzenia jej ciągłości i elastyczności zwiększają jej napięcie i powodują ucisk na nerwy, mięśnie, kości i narządy. Skutkiem tego jest ból i ograniczenie ruchu w tym stawie.

Objawy, które towarzyszą przy tym zaburzeniu to:

• zgrzytania zębami (bruksizm),
  • ból podczas żucia, gryzienia, ziewania,
  • nieprawidłowy zakres ruchomości żuchwy (nadmierne bądź ograniczone otwieranie ust, zbaczania żuchwy),
  • ból twarzy, głowy, odcinka szyjnego,
  • trzaski/kliknięcia/przeskakiwania podczas otwierania lub zamykania ust,
  • migreny,
  • ból ucha, uczucie zatkanych uszu, dzwonienie w uszach, szumy uszne,
  • zawroty głowy i problem z widzeniem,
  • nadwrażliwość zębów,
  • wzmożone napięcie w trakcie leczenia ortodontycznego.

Każdy ruch Twojej twarzy jest wynikiem ich doskonałej współpracy.
Jeśli któryś z elementów nie pracuje poprawnie zaburza funkcjonowanie pozostałych.
Fenomenalne efekty jakie możemy osiągnąć dzięki terapii  polegają na holistycznym zrozumieniu problemu. Często sama praca w okolicy twarzy nie wystarczy.
Ponieważ nasza postawa może mieć wpływ na pozycje szczęki oraz dysfunkcje stawów skroniowo- żuchwowych.
Np. przy krzywym kręgosłupie podnosi się jeden kolec biodrowy a opada bark. Głowa przechyla się w bok, co wpływa na napięcie w mięśniach żwacza i prowadzi do przykurczu po jednej stronie twarzy.
Jeśli chcemy trwałych efektów konieczne jest dokładne zrozumienie problemu oraz współpraca z różnymi specjalistami.

Jak wygląda terapia stawów skroniowo - żuchwowych?

Badanie fizjoterapeutyczne polega na przeprowadzeniu wywiadu, badaniu czynnego i biernego zakresu ruchu żuchwy, badaniu palpacyjnym stawu i struktur okołostawowych stawu skroniowo-żuchwowego, badaniu gry stawowej. W terapii stawu skroniowo-żuchwowego stosuje się metody takie jak:

• terapia punktów spustowych,
  • terapia manualna,
  • mobilizacja tkanek miękkich wewnątrz i z zewnątrz stawu,
  • poizometryczna relaksacja mięśni,
  • kinesjology taping,
  • masaż tkanek głębokich i fizykoterapia,
  • terapia Tecar.

Ważna jest także nauka rozluźniania mięśni w warunkach domowych, dlatego wskazana jest autoterapia.